30 May 2005

Lawatan Tapak Projek pada 28 May 2005

Minggu ni hujan asyik turun pada sebelah petang. Jadi, aku sudah ajak Rosli dari pejabat developer untuk membawa aku ke tapak projek Desa Gemilang. Aku berjanji dengan Rosli untuk menunggu di sana pada pukul 10 pagi hari sabtu 28 May '05. Tunggu punya tunggu, dah pukul 11 lebih. Call dia pun tak dapat-dapat.

Anyway, tak elok juga ganggu orang pada hari cuti. Ingatkan boleh naik Ford 4WD yg baru si Rosli beli. So, lepak-lepak sambil borak dgn Pak Guard kat situ. Lebih kurang macam ni la:

Aku: Mana abang Hasan? Dulu dia yg jadi guard.

Pak Guard: Tak tahu mana dia pegi. Dah lama tak nampak....Projek ni dah lama dah jalan. Patut siap bila?

Aku: Kalau ikut plan asal, sepatutnya siap bulan dua hari tu. Kalau ikut perjanjian, bulan 11. Kalau ikut plan baru, bulan 8. Insya Allah, paling lambat pun akhir tahun kot.

Lepas borak borak lama sikit, aku mintak diri nak panjat jalan naik. Sampai kat atas, aku tengok ramai orang sedang bekerja. Lori-lori banyak dikawasan kerja tanah utk Fasa-fasa lain. Utk fas 1 ni aku tengok tak ramai pekerja. Mungkin dah dekat time lunch kot.

Secara keseluruhannya, Blok A, C dan D sedang di siapkan dinding tingkat satu. Blok B dah siap lantai tingkat atas. Bata-bata utk tingkat 2 sudah tersedia di atas lantai. Blok E dan F macam biasa, belum ada apa-apa perubahan. Masih foundation lagi.

Yang paling 'obvious' ialah ketiadaan longgokan batu-batu bukit lagi (Batu2 yg diletupkan di longgokkan di kawasan kosong depan blok G). Kawasan di depan Blok G telah direndahkan dan di'level'kan sama rata dgn blok-blok A, B, C, D, E dan F.

Blok-blok G dan J sudah di cat putih. Atap utk porch sedang dipasang. Blok H sedang disiapkan bumbungnya. Mungkin baru 20% siap. Blok M laju sekali. Blok M sedang dipasangkan formwork utk lantai tingkat 2.

Overall, aku rasa progress bulan ni slow. Mungkin sebab blok aku nampak sama aje macam last month. Mungkin dia orang nak tuang concrete lantai tingkat atas serentak dengan blok M kot. Semua ada perubahan kecuali blok-blok E, F, Q, R dan satu lagi aku rasa blok O.

Blok P sedang dipasangkan tile. Semua lantai di pasangkan tile. Tapi tak semua lagi unit di blok P dipasangkan tile. Mungkin pemasangan tile baru dimulakan.

p.s. Gambar akan di'upload'kan kemudian. (bila dah edit dan di'compress'kan).

No comments: