19 August 2005

Frontpage

Aku dah buat plan first layer concrete tu dan tandakan lubang mana yg ada steelbar dan lubang mana yg dimasukkan simen. Tapi, bila aku nak copy kod html dia tak jadi. Mungkin sebab aku pakai save as drpd excel. Kena pakai frontpage jugak da.

Anyway, ada blogger utk projek rumah astana gemilang yg tanya macam mana nak masukkan gambar kat dalam blog.

Dia tanya: Macamana hang masukkan gambar banyak2 (dan oversize) dalam blog ni. Ada cara lain tak utk masukkan gambar selain dari guna "Hello" facility.

Aku jawab:

Senang aje.

1-Ambik gambar pakai digital camera.

2-Download masuk computer.

3-Compress dan edit pakai apa2 software macam microsoft punya.

4-Save as file lain.

5-Upload kat www.photobucket.com (kena register dulu).

6-Kat photobucket, setiap gambar ada tiga line kod. Click sekali kat line Tag (line kod yg tengah). Copy atau tekan control C.

7-Paste kat bahagian HTML kat U punya blog.

Harap-harap boleh tengok rumah 'mahal' dia pulak.

Nantilah bila aku dah betulkan kod html pakai frontpage, aku akan blog kan pasal steel bar. Basically, aku nak sambung cerita daripada step foundation hari tu.

Adios! Have a nice weekend!

3 comments:

Anonymous said...

Anytime bro.
Jumpa pemaju semalam. Diaorang kata slow sebab main con 'tak mampu' nak siapkan. Dan slow jugak sebab main con kedua yg dilantik baru nak start. So, kira ada dua main con lah sekarang. Hopefully, siap akhir tahun.

Anonymous said...

Just protecting our investment bro.

Anonymous said...

Thanks for the suggestion.

Anyway, nampaknya blog astana gemilang dah ada gambar dah. Congrats.